TAJUK 5: KONSEP KEPIMPINAN & PROFESIONALISME
KONSEP
KEPIMPINAN
Kepimpinan
mempunyai berbagai definisi mengikut takrifan seseorang. Walaubagaimanapun,
satu definisi umum dapat di simpulkan, iaitu:
"Kepimpinan
ialah proses mempengaruhi individu dan kumpulan untuk mencapai sesuatu
matlamat".
Sebagai
seorang pemimpin, tugas anda ialah untuk mengimbangi beberapa tuntutan atau keperluan,
seperti keperluan diri, kumpulan dan organisasi. Mengikut John Adair pula,
tugas pemimpin ialah untuk mengimbangi antara keperluan-keperluan tugas,
pasukan dan individu.
Pemimpin
dikenali dengan berbagai istilah, misalnya ketua, kepala, pengetua, amir, imam
dan sebagainya. Istilah lain bagi pengikut ialah orang bawahan, ahli-ahli,
anggota-anggota, pekerja, staff atau kakitangan (dalam konteks pengurusan) dan
sebagainya.
Definisi
Kepimpinan
Di
antara definisi yang diberi untuk istilah kepimpinan ialah:
"Aktiviti
untuk mempengaruhi individu supaya berusaha secara sukarela untuk mencapai
objekti kumpulan dan organisasi."(Jaafar Muhammad).
"Pengaruh
interpersonal yang dilaksanakan dalam sesuatu situasi menerusi proses
komunikasi ke arah pencapaian satu matlamat yang khas" (Tannenbaum &
Massarik).
"Satu
usaha mempengaruhi individu untuk mengikut ke arah pencapaian matlamat yang
sama". (Koontz & O'Donnell).
"Proses
kepimpinan adalah bergantung kepada fungsi pemimpin, pengikut dan pembolehubah
situasi." (Hersey & Blanchard).
Cara
Mengklasifikasikan Pemimpin
Terdapat
dua cara utama untuk mengklasifikasikan pemimpin. Pertama ialah dengan
menggunakan pendekatan autokratik-demokratik-laissez-faire dan keduanya ialah
pendekatan orientasi manusia-tugas.
Pemimpin
autokratik: memaksa pengikut membuat sesuatu tanpa mengambilkira keperluan
individu pengikut. Beliau tidak prihatin pada perasaan pengikut, oleh itu
beliau selalunya tidak digemari. Pengikut melakukan sesuatu kerja atas dasar
takut (motivation by fear).
Pemimpin
demokratik: melibatkan pengikut dalam pembuatan keputusan. Biasanya disukai
ramai kerana pengikut merasa mereka dihargai dan ada rasa pemilikan dan
kekitaan.
Pemimpin
laissez-faire: menyerahkan kepad pengikut untuk membuat keputusan. Beliau hanya
terlibat secara minimal. Keadaan mungkin huru-hara akibat struktur tugas yang
tidak jelas dan tidak terarah.
Pemimpin
berorintasikan tugas: lebih mengutamakan soal-soal pencapaian pengeluaran atau
hasil kerja dari hal ehwal pengikut.
Pemimpin
berorintasikan manusia: mengambilkira keperluan individu dalam melaksanakan
kepimpinannya.
Pendekatan
Kajian
Terdapat
3 pendekatan utama yang digunakan oleh para pengkaji iaitu [1] pendekatan
sifat, [2] pendekatan kelakuan, [3] pendekatan situasi
Pendekatan
Sifat
Adalah
cubaan pertama untuk menghuraikan konsep kepimpinan. Pemimpin mempunyai
sifat-sifat, ciri-ciri atau keistimewaan-keistimewaan tertentu yang membezakan
mereka dengan orang-orang lain. Senarai sifat-sifat tersebut mungkin terlalu
panjang, tetapi secara kasarnya kita boleh katakan bahawa sifat-sifat seperti
ketinggian, perawakan, ilmu, kepintaran, kejujuran, keyakinan, kepetahan
berbicara, keramahan dan kemesraan, keinginan, keberanian dan sebagainya.
Kajian-kajian
Kajian
awal banyak dilakukan dengan cara berikut: [1] mengkaji perbezaan antara
sifat-sifat pemimpin dengan bukan pemimpin (pengikut); [2] mengkaji perbezaan
antara sifat-sifat pemimpin efektif dengan tak efektif;
Kajian
yang membandingkan sifat-sifat pemimpin dengan bukan pemimpin mendapati bahawa
pemimpin adalah lebih intelligent, lebih tinggi, lebih berkeyakinan dan lebih
berkehendakkan kepada kuasa berbanding dengan bukan pemimpin. Walaubagaimanapun
kombinasi sifat-sifat tersebut bukanlah menjadi sesutu yang membezakan antara
pemimpin efektif dengan pemimpin tak efektif. Pengkaji yang menggunakan
pendekatan ini kelihatannya membuat andaian bahawa pemimpin adalah dilahirkan
dan bukannya dilatih. Kajian bagaimanapun masih tidak dapat menyimpulkan bahawa
satu set sifat-sifat yang tertentu dapat membezakan pemimpin efektif dengan
pemimpin tak efektif.
Menurut
kajian Stogdill, sifat-sifat kepimpinan efektif adalah seperti berikut:
kemahiran sosial dan interpersonal, kemahiran teknikal, kemahiran pentadbiran,
pencapaian dan keberkesanan pemimpin dan sebagainya.
Seorang
pengkaji lain, Edwin Ghiselli dihormati kerana mutu kajiannya yang bersifat
saintifik. Kajian beliau menunjukkan sifat-sifat berikut adalah penting: [1]
kebolehan untuk menyelia [2] keinginan untuk berjaya dalam kerjaya [3]
intelligent [4] kebolehan untuk membuat keputusan [5] keyakinan diri [6]
mempunyai inisiatif.
Kelemahan
Pendekatan Sifat
Banyak
dari pemimpin-pemimpin dunia yang kita sanjungi mempunyai sifat-sifat tertentu
yang menyebabkan mereka berjaya. Adalah sukar untuk mencari satu set sifat
kepimpinan yang seragam yang ada pada setiap pemimpin. Lincoln dan Hitler,
umpamanya, walaupun kedua-duanya adalah pemimpin mempunyai sifat-sifat yang
berlainan. Winston Churchill adalah pemimpin cemerlang semasa Perang Dunia
kedua. Siapa sangka beliau boleh kalah kepada seorang yang tidak terkenal
ketika pilihanraya diadakan setyelah Perang Dunia Kedua tamat? Nampaknya
situasi banyak memainkan peranan dalam menentukan kecemerlangan seseorang
pemimpin.
Pendekatan
Kelakuan
Oleh
kerana pendekatan sifat tidak berjaya menghuraikan apa itu kepimpinan berkesan,
maka perhatian beralih pula pada pendekatan kelakuan. Dalam pendekatan ini,
para pengkaji telah mengandaikan bahawa pemimpin adalah dilatih dan bukannya
lahir dengan sifat kepimpinan. Terdapat beberapa implikasi penting hasil dari
penggunaan pendekatan ini. Pertama, dengan menumpukan apa yang pemimpin buat
dan bukannya siapa atau apa sifat mereka, adalah diandaikan bahawa terdapat
satu cara terbaik untuk memimpin. Kedua, sungguhpun sufat adalah semulajadi,
kelakuan kepimpinan hendaklah dipupuk.
Pendekatan
kelakuan membahagikan kelakuan manusia kepada 3 iaitu: [1] berorientasikan
manusia; [2] berorientasikan tugas; [3] kombinasi kedua-dua sifat di atas.Di
antara kajian-kajian dan teori-teori yang berasaskan pendekatan ini ialah:
[1]
kajian oleh Kurt Lewin;
[2]
Teori X dan Teori Y oleh McGregor;
[3]
Petak Kepengurusan oleh Blake dan Mouton.
Pendekatan
Situasi
Kedua-dua
pendekatan terdahulu masih tidak berkemampuan untuk menerangkan konsep
kepimpinan. Para sarjana mula membuat andaian bahawa tidak ada satu gaya pun
yang berkesan untuk setiap pemimpin dalam semua keadaan. Pendekatan situasi
memberi kefahaman baru bahawa faktor-faktor seperti situasi, manusia, tugas,
organisasi dan persekitaran memainkan peranan dalam menentukan keberkesanan
seseorang pemimpin. Antara teori-teori popular yang menggunakan pendekatan ini
ialah:
[1]
Kontinuum Kepimpinan Tannenbaum dan Schmidt;
[2]
Teori Konstigensi Fiedler;
[3]
Teori Kitaran Hidup Hersey dan Blanchard.
Faktor-faktor
Yang Mempengaruhi Keberkesanan
Menurut
Mary Parker Follet, terdapat tiga pembolehubah yang memberi kesan pada gaya
kepimpinan iaitu: [1] pemimpin; [2] pengikut; dan [3] situasi. Ketiga-tiganya
adalah saling berkaitan dan saling berhubungan.
Kajian-kajian
lain menunjukkan bahawa kepimpinan adalah sesuatu yang kompleks di mana banyak
lagi faktor-fakto lain yang terlibat. Faktor-faktor itu boleh dibahagikan
kepada dua, iaitu: [faktor makro; dan [2] faktor mikro.
Faktor-faktor
makro ialah: [1] keadaan ekonomi; [2] sejarah dan kebudayaan; [3] industri; dan
[4] organisasi.
Faktor-faktor
mikro ialah: [1] latarbelakang dan personaliti pemimpin; dan [2] tingkat
organisasi dan saiz kumpulan.
_____________________________________________________
NOTA YG BERKAITAN:
_____________________________________________________
NOTA YG BERKAITAN:
GAYA KEPIMPINAN
1.0 Pengenalan
1.1 Kepimpinan ialah perkataan terbitan
daripada “pimpin”. Pimpin bererti bimbing, pandu atau tunjuk. Memimpin diberi
erti sebagai memegang tangan dan membawa berjalan menuju ke sesuatu tempat.
Kepimpinan membawa erti “keupayaaan memimpin” dan kepemimpinan pula “keupayaan
sebagai pemimpin, daya seseorang pemimpin” (Kamus Dewan 1994).
1.2 Kepimpinan ialah tingkah laku yang
mempunyai keupayaan mengubah haluan sesuatu organisasi. Kepimpinan perlu
memilih kriteria-kriteria tertentu dalam usaha mencapai objektif organisasi. Mereka
boleh memantau orang bawahan agar mengikut kriteria yang dipilih untuk tujuan
pembangunan dan kejayaan di samping dapat mempertahankan corak kerja berpasukan
yang erat (Cartwright dan Zender 1960) dan (Halpin 1960).
1.3 Kepimpinan merupakan satu subjek
yang menarik kepada semua golongan masyarakat. Kepimpinan memberi gambaran individu
yang berkuasa dan dinamik, yang memerintah tentera atau mengarah empayar
korporat. Sejarah manusia penuh dengan pemimpin tentera, politik, agama dan
sosial. Perjuangan pemimpin yang berani dan bijaksana menjadi intipati legenda
dan mitos.
2.0 Konsep Kepimpinan
2.1 Menurut Stodgill (1974), kepimpinan
adalah satu konsep yang sukar dan kompleks. Dia melihat kepimpinan sebagai satu
fenomena manusia yang universal dan sukar difahami. Dinyatakan disini lima
definisi yang dianggap sesuai dengan sesebuah organisasi.
2.2 Kepimpinan ialah “satu proses interaksi di antara individu dengan kumpulan
atau khususnya di antara individu dengan keseluruhan ahli-ahli yang
menganggotai kumpulan. Setiap yang terlibat dengan proses interaksi ini boleh
dianggap memegang peranan yang tertentu yang membezakan antara satu sama lain. Asas
yang membezakan antara satu dengan lain ini ialah pengaruh, iaitu pemimpin
mempengaruhi dan pengikut mematuhi” (Gordon 1955).
2.3 Seorang ahli pengurusan pula,
mendefinasikan kepimpinan sebagai “satu proses cubaan mempengaruhi sesuatu
kumpulan dalam situasi dan masa yang khusus yang dapat merangsang ahliahli
untuk berusaha secara rela hati bagi mencapai matlamat bersama” (Gribben
1972).
2.4 Pemikir lain berpendapat bahawa
“kepimpinan secara amnya bermakna pengaruh, satu seni atau proses mempengaruhi manusia
supaya mereka dapat berusaha secara sukarela ke arah mencapai matlamat bersama”
(Koontz 1984).
2.5 “Kepimpinan melibatkan kedua-dua keupayaan atau kekuatan untuk
meyakinkan orang lain supaya bekerja keras ke arah suatu matlamat dan kemahiran
atau kebolehan untuk membantu mereka mencapainya” (Fulmer 1988).
2.6 Dalam tulisannya “Leadership
Dynamic”, Hollander (1978) mendefinasikan kepimpinan sebagai “ satu proses
pengaruh mempengaruhi di antara pemimpin dan pengikut. Meskipun pemimpin
mempunyai kuasa tetapi kekuatan pengaruh lebih Pengurusan Persatuan dan Kelab bergantung
kepada pujukan dari paksaan. Proses kepimpinan selalunya melibatkan pertalian
pengaruh yang bersifat dua arah dan tujuan utama ialah untuk mencapai matlamat
bersama”. Daripada pelbagai definisi
yang dikemukakan di atas maka dapatlah dirumuskan seperti berikut:
i. Kepimpinan wujud dalam apa jua
aktiviti yang disusun secara rapi dan sistematik.Kepimpinan juga berkait secara
langsung dan tidak langsung dengan keseluruhan aktiviti dalam organisasi.
ii. Kepimpinan mempunyai perkaitan rapat
dengan kuasa. Setiap ketua perlu memiliki perancangan sendiri yang mantap.
iii. Kepimpinan mengandungi tugas-tugas
serta fungsi bagi:
a.
menetapkan matlamat
b.
menyusun
c.
mengarah dan menyelaras
d.
mengawal bagi mencapai matlamat yang ditetapkan.
iv. Kepimpinan merupakan satu proses
mempengaruhi orang bawahan dan merupakan satu proses yang berterusan.
v.
Setiap keadaan memerlukan corak atau gelagat kepimpinan yang sesuai untuk
sesuatu keadaan. Oleh itu kepimpinan ialah fungsi yang bersifat khusus.
vi. Pemimpin seharusnya berkeupayaan
untuk memujuk agar dapat mendorong orang bawahan bekerja ke arah pencapaian matlamat
organisasi.
vii. Kepimpinan yang berkesan dapat
memberi kepuasan kepada pengikut dan keadaan ini akan menghasilkan prestasi
kerja yang cemerlang. Pekerja akan bekerja bersungguh-sungguh sehingga objektif
organisasi tercapai. Tekanan dan hukuman hanya dapat meningkatkan produktiviti
dalam jangkamasa yang pendek, tetapi dalam jangka masa panjang pekerja akan
menimbulkan reaksi negatif dan melahirkan rasa tidak puas hati dan bersikap menentang.
Mengadakan perbincangan dan membuka peluang kepada subordinate untuk
mengemukakan idea-idea baru kepada sesuatu perancangan yang dibuat merupakan
langkah yang baik bagi pemimpin untuk meningkatkan kepuasan kerja. Pengikut atau
orang bawahan akan lebih terdorong untuk bekerja kuat dan berdedikasi.
3.0 Gaya Kepimpinan
Gaya kepimpinan merupakan cara seseorang pemimpin menggunakan kuasa
yang dimiliki sebagai alat untuk mempengaruhi pekerja supaya bekerja kuat untuk
mencapai objektif organisasi. Pada
dasarnya stail kepimpinan dapat dibahagikan kepada empat jenis seperti yang
dijelaskan oleh Blake & Mouton (1964) iaitu:
3.1
Kepimpinan Autokratik
Seseorang pemimpin yang autokratik
adalah mementingkan pelaksanaan tugas. Dia memimpin dengan menggunakan sumber
kuasa formal. Pemimpin yang mengamalkan stail ini akan membuat keputusan yang
berkaitan dengan tugas, mengeluarkan arahan dan memastikan arahan itu dipatuhi.
Contoh kepimipnan seperti ini boleh dilihat di dalam industri.
3.2
Kepimpinan Berperikemanusiaan
Kepimpinan yang berperikemanusiaan
menunjukkan minat yang lebih terhadap kakitangannya. Dia mementingkan suasana
kerja yang baik, dipupuk melalui jalinan persahabatan yang mesra di kalangan
semua kakitangan. Konflik cuba dihindarkan dengan menganjurkan permuafakatan.
3.3
Kepimpinan Demokrasi
Stail kepimpinan demokratik dikenali
juga sebagai pemimpin yang mengalakkan kesemua kakitangannya melibatkan diri
dalam organisasinya. Peluang diberi kepada setiap ahli organisasi untuk
memberikan pendapat atau pandangan sebelum sesuatu keputusan diambil.
3.4
Kepimpinan Laissez-Faire (kebebasan)
Pemimpin yang mengamalkan stail
kepimpinan laissez-faire, tidak begitu berminat dengan urusan yang diamanahkan kepadanya.
Beliau biasanya tidak peduli mengenai
kerja mahupun hasilnya. Kuasa yang ada padanya tidak digunakan. Pemimpin jenis
ini akan membiarkan semua keputusan dibuat oleh orang bawahannya. Gaya kepimpinan yang agung sekali ialah
seperti yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W. yang diakui oleh seluruh umat
sama ada Islam atau bukan Islam. Seorang
ahli sejarah dan astronomi bernama Michael Hart telah menulis bahawa orang yang
sangat berpengaruh di antara jutaan orang yang lahir iaitu Muhammad pemimpin
Islam; sebab dialah satu-satunya orang dalam sejarah yang berjaya
gilang-gemilang dalam dua bidang sekali gus, iaitu kehidupan agama dan melaksanakan
pengurusan umat di dunia (Newsweek 1978).
4.0 Kepimpinan Berkesan
Pengikut menyumbang kuasa yang besar
kepada pemimpin mereka dan kepimpinan dikaitkan dengan kejayaan atau kegagalan
sesebuah organisasi.
4.1 Drucker (1985) berpendapat kejayaan
sesebuah organisasi adalah tanggungjawab eksekutif. Bagi organisasi seperti
universiti, kejayaannya adalah tanggungjawab Kumpulan Pengurusan. Mereka
bertanggungjawab terhadap prestasi sendiri, pekerja, hasil serta kualiti perkhidmatan.
4.2 Edmond (1978) berpendapat “principals can make a difference”, yang
membawa maksud bahawa sesebuah organisasi boleh dimajukan dan kemajuannya
berpunca daripada kepimpinan pihak pengurusan. Keupayaan memupuk kerjasama antara
pengurusan dan pekerja di dalam pelbagai
aktiviti organisasi merupakan prasyarat penting kepada kepimpinan berkesan.
Penyelidikan yang dibuat oleh
pakar-pakar pengurusan menyatakan ciri-ciri yang lazim ada pada kepimpinan yang
berkesan ialah :
i. Semangat – mereka mempunyai
cita-cita, ketabahan, ketekunan, tekad, daya usaha, tenaga dan hasrat untuk
berjaya.
ii. Kejujuran dan integriti- mereka
mempunyai sikap terbuka, boleh dipercayai, jujur dan boleh diharapkan.
iii. Dorongan kepimpinan- mereka
mempunyai hasrat yang tinggi mahu mempengaruhi individu lain supaya menyokong
usaha mencapai tujuan dan matlamat yang sudah ditetapkan oleh pemimpin.
iv.
Keyakinan diri- mereka sangat percaya pada keupayaan diri sendiri.
v.
Kepintaran- mereka berupaya menggabungkan dan mentafsirkan
maklumat-maklumat yang banyak. Kajian mendapati otak yang sangat pintar belum
tentu boleh membuatkan seseorang itu menjadi pemimpin yang berjaya malah adakalanya
menimbulkan kesan negatif pula.
vi.
Pengetahuan dalam bidang- mereka mempunyai ilmu dan kepakaran yang cukup
dalam bidang yang dipimpin.
vii.
Kreativiti- mereka berupaya mencipta idea-idea baru yang berguna.
viii.
Fleksibiliti- mereka berupaya menyesuaikan diri kepada keperluan
individu yang mereka pimpin dengan keperluan situasi dan masa.
5.0 Kesimpulan
5.1 Daripada perbincangan di atas perlu
saya tegaskan bahawa kepimpinan adalah proses dimana seseorang individu itu mempengaruhi
anggota-anggota lain didalam kumpulannya kearah mencapai tujuan dan matlamat
kumpulan itu.
5.2 Dalam erti kata yang lain,
kepimpinan ialah proses yang sangat berkaitan dengan pengaruh dimana seseorang
itu berjaya mempengaruhi mereka yang dipimpin supaya mengubah sikap dan tingkah
laku mereka. Tegasnya, pemimpin memimpin
dan dipimpin. Kepimpinan ialah tenaga penting di sebalik kejayaan organisasi
dan organisasi tidak boleh mencapai kejayaan tanpa kepimpinan yang berkesan.
No comments:
Post a Comment