KULIAH 8 :PERANAN GURU SEKOLAH RENDAH (Ringkasan)
1) Peranan Guru;
·
Pengamal
Ilmu dan Kemahiran
·
Pembimbing
·
Pengamal
Reflektif
·
Penyelidik
·
Agen
Sosial
·
Agen
Perubahan
·
Pengganti
Ibu Bapa
·
Pembentuk
Tingkah Laku
·
Pengurus
Pembelajaran
2) Pengamal Ilmu dan Kemahiran;
n Pengamal
pengetahuan kandungan pedagogi.
n Menstruktur
pengajaran dengan mengintegrasikan unsur kemahiran dan nilai.
n Mempunyai
peranan memindahkan ilmu dan meninggikan adab murid.
n Mempraktikkan
budaya ilmu – membaca, berfikir, membuat penyelidikan & mencari idea baru.
3) Pembimbing;
n Menyemai minat dan motivasi
terhadap mata pelajaran.
n Mengenal pasti kekuatan dan
kelemahan murid.
n Menanamkan minat dan sikap
yang sihat pada alam persekolahan & amalan seharian.
n Mengenal pasti &
membantu murid yang mengalami masalah spt pelajaran, sosioemosi &
kesihatan.
4) Pengamal Reflektif
n Membantu guru permulaan
menstruktur pemikiran bagi menguasai aspek kandungan pengetahuan.
n Meningkatkan tahap
profesional guru.
n Menambahbaik aktiviti
P&P.
n Jika diterapkan kepada
murid membolehkan mereka memperoleh kemahiran berfikir kritis & kreatif.
5) Penyelidik
n Dapat meningkatkan kualiti
P&P.
n Menjalankan pelbagai jenis
penyelidikan yang berkaitan amalan P&P.
n Menggunakan BBM dan
mengkaji keberkesanannya melalui kajian penyelidikan tindakan.
n Guru boleh menjaalankan
penyelidikan biasa menggunakan kaedah kes, soal selidik, pemerhatian &
temubual.
6) Agen Sosial
n Guru agen sosialisasi.
n Guru bukan sahaja
menyampaikan pengetahuan tetapi perlu menupuk sahsiah, sikap dan nilai selaras
dengan kehendak budaya masyarakat.
n Guru berperanan sebagai
pembudayaan masyarakat.
7) Agen Perubahan
n Masalah sosial masyarakat
satu cabaran besar kepada tanggungjawab guru.
n Guru berperanan mengawal
kepincangan ini.
n Oleh itu guru perlu membina
kesepaduan ilmu, kemahiran dan nilai kepada murid.
n Menerapkan nilai kepimpinan
demokratik.
n Peranan guru sebagai agen
perubahan meliputi
n Menggunakan
strategi pemusatan murid
n Mengawal
sikap penyayang
n Bersikap
proaktif
n Bersedia
menghadapi perubahan
8) Pengganti Ibu Bapa
n Guru perlu mendapat
kefahaman sosiobudaya anak muridnya.
n Guru hendak peka dengan
emosi, keperluan dan perubahan sikap & tingkah laku murid.
n Murid perlu diberi dorongan
dan bimbingan tanpa batasan pilih kasih, prejudis atau diskriminasi.
9) Pembentuk Tingkah Laku
n Guru menyampaikan nilai
moral, nilai agama, nilai terminal & nilai instrumental bagi membentuk
tingkah laku murid.
n Bilik darjah yang
efektif menekankan pembentuk tingkah laku (kesungguhan, kerajinan,
ketekunan, persahabatan, toleransi dan kesabaran).
10) Pengurus
Pembelajaran
n Meningkatkan keyakinan dan
pencapaian pelajar dalam bidang akademik dan sosial.
n Mempengaruhi perkembangan
emosi dan sosial pelajar.
n Memudahkan guru mendapat
sokongan dan kerjasama yang baik daripada pelajar.
n Pelajar tidak merasakan
adanya pilih kasih dan diskriminasi.
n Memupuk nilai persahabatan,
kerjasama, toleransi dalam kalangan pelajar.
n Mengurus pelbagai rutin
bilik darjah dan rutin aktiviti murid.
n Menguruskan persediaan
mengajar teratur dan sistematik seperti RHP, BBM dan membuat rujukan pada bahan
lain yang terkini.
n Mengurus perancangan
penilaian termasuk prosedur dan BBM.
No comments:
Post a Comment